Açık Destek Programları

Programın Türü

Teşvik Programı

Son Başvuru Tarihi

30.09.2025 | 18.00

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın yeni Yerel Kalkınma Hamlesi Programıyla, yerel yatırım fırsatlarını desteklemek üzere her il için belirlenen öncelikli yatırım konuları destekleniyor. Program, atıl kaynakların değerlendirilmesi, ileri-geri bağlantılı sektörlerin geliştirilmesi, teknoloji düzeyinin artırılması ve yerel ihtiyaçların karşılanması yoluyla illerde üretim ve istihdam kapasitesini artırmayı amaçlıyor. Her il için özel olarak belirlenen dört yatırım konusu, program kapsamında desteklenecek.

Balıkesir ve Çanakkale illerini kapsayan TR22 Güney Marmara Bölgesi’nde 8 stratejik yatırım alanı önceliklendirildi. Belirlenen alanlarda yapılacak yatırımlar, hem bölgesel kalkınmayı hızlandıracak hem de ülke ekonomisine katma değer sağlayacak.

Bölgelerarası gelişmişlik farklarının azaltılması ve bölgelerin rekabet güçlerinin artırılması amaçlanan Yerel Kalkınma Hamlesi Programı’nın hedefleri de şöyle:

  • İllerin sosyo-ekonomik gelişmişlik seviyesinin yükseltilmesi
  • Coğrafi potansiyellerin ve âtıl kaynakların değerlendirilmesi
  • Yerel ihtiyaçların karşılanması
  • Bölgede üretimi olmayan, başarı olasılığı yüksek sektörlerin geliştirilmesi
  • Mevcut sektörlerin ileri-geri bağlantılılarının desteklenmesi ve kümelenmelerin oluşturulması
  • Yerel istihdamın artırılması

  • Vergi İndirimi: %50 yatırıma katkı oranında (sabit yatırım tutarının %50’si kadar) %60 vergi indirim oranı
  • Nakdi Destek veya Faiz–Kâr Payı Desteği (ikisinden biri tercih edilebilecek):  Makine ve Teçhizat için nakdi destek seçildiğinde uygulanacak olan destek oranı ve üst limitleri; yatırım tutarının %15’ini, tutar olarak 240 milyon TL’yi geçmemek üzere makine ve teçhizat harcamalarının %25’ine kadar şeklinde belirlendi. Faiz veya Kar Payı Desteği seçildiğinde, faiz indirim desteğinde ise sabit yatırım tutarının en fazla %70’ine kadar olan kısmı için ödenen faiz veya kar payının, kullanım tarihinde geçerli olan Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB)’nın bir hafta vadeli repo ihale faiz oranının 20 puanını geçmemek üzere %40’ına tekabül eden puanı oranında indirim uygulanarak, tutar olarak 240 milyon TL’yi geçmemek üzere yatırım tutarının %20’sine kadar uygulanacak.
  • KDV İstisnası
  • Gümrük Vergisi Muafiyeti
  • Yatırım Yeri Tahsisi
  • 8 Yıl Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği: Teşvik belgesi kapsamında gerçekleşen yatırımla ilave edilen istihdam için ödenmesi gereken sigorta primi işveren hissesinin asgari ücrete tekabül eden kısmının %50’si Bakanlık bütçesinden karşılanır.

Balıkesir

  • S Cam Elyaf Üretimi
  • Mermer Atıkları Mikronize Öğütme Tesisi (Mikronize kalsiyum karbonat vb.)
  • Yeşil Hidrojen Üretimi
  • Asgari 2500 Küçükbaş Kapasiteli Entegre Süt üretim ve İşleme Tesisi

Çanakkale

  • Yüksek Ekonomik Değere Sahip Endüstriyel Süt Ürünleri Üretimi (Çiğ süt, süt asidi, kazein, süt protein izolatı/ süt protein konsantresi, rennet kazein, peynir altı suyu protein izolatı/konsantresi, saf rafine laktoz vb.)
  • Termik Santral Uçucu Küllerinden Değerli Bileşenlerin Ayrıştırılması
  • Zeytin Atıklarından Aktif Karbon Üretimi
  • Ağaç ve Orman Ürünleri Entegre İşleme Tesisi
Detaylı Bilgi

Programın Türü

Teknik Destekler

Referans No

TR22/25/YD/TD

Son Başvuru Tarihi

31.10.2025 | 17.30

Toplam Bütçe

Program ile Güney Marmara Bölgesi’nde faaliyet gösteren işletmelerin üretim, planlama, lojistik ve idari süreçlerinde verimliliğin artırılması ve kurumsal kapasitelerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.

Öncelik 1: . Sanayi, tarım ve turizm sektörlerinde faaliyet gösteren işletmeler ile teknoloji geliştirme bölgelerinde kurulu işletmelerde etkin insan kaynakları ve pazarlama yönetim sisteminin oluşturulması

Öncelik 2: Sanayi, tarım ve turizm sektörlerinde faaliyet gösteren işletmeler ile teknoloji geliştirme bölgelerinde kurulu işletmelerde verimliliğin artırılması amacıyla iş süreçlerinin etkin bir şekilde geliştirilmesi ve yönetilmesi

Öncelik 3: Bölgede faaliyet gösteren işletmelerde ikiz (yeşil ve dijital) dönüşüm adaptasyon süreçlerinin yönetilmesi

Uygulama Süresi: 6 ay

Başvuru Rehberi Bölüm 2.1'de sıralanan işletmeler.

Her türlü sorunuzu eposta adresine gönderebilirsiniz.

Bu Program kapsamında başvuru sahipleri tarafından sorulan sorulara ulaşmak için tıklayınız.

Sıkça Sorulan Sorular

Program Rehberi’ne ve başvuru evraklarına aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz...

Başvuru Rehberi   Başvuru Rehberi ve Tüm Ekler

Başvuru Yap

Programın Türü

Teknik Destekler

Referans No

TR22/25/YOİ/TD

Son Başvuru Tarihi

31.10.2025 | 17.30

Toplam Bütçe

Program ile TR22 Bölgesi’nde (Balıkesir, Çanakkale) sanayinin planlı gelişmesini sağlamak amacıyla ortak altyapıya sahip ve çevresel sürdürülebilirliği önceliklendiren yeni yatırım alanları oluşturulması ve mevcut yatırım alanlarının iyileştirilmesi hedeflenmektedir.

Öncelik 1. Yeni Yatırım Alanlarının Belirlenmesi ve Mevcut Kentsel ve Kırsal Alanların Geliştirilmesi

Öncelik 2. Bölgenin Lojistik Fırsatları ve Potansiyelinin Ortaya Çıkarılması

Öncelik 3. Tarımda Dijitalleşmenin Sağlanması ve Dijital Teknolojilerin Kullanımının Yaygınlaştırılması

Uygulama Süresi: 6 ay

Başvuru Rehberi Bölüm 2.1'de sıralanan kurum-kuruluşlar.

Her türlü sorunuzu eposta adresine gönderebilirsiniz.

Bu Program kapsamında başvuru sahipleri tarafından sorulan sorulara ulaşmak için tıklayınız.

Sıkça Sorulan Sorular

Program Rehberi’ne ve başvuru evraklarına aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz...

Başvuru Rehberi   Başvuru Rehberi ve Tüm Ekler

Başvuru Yap

Programın Türü

Teknik Destekler

Referans No

TR22/25/BSG/TD

Son Başvuru Tarihi

31.10.2025 | 17.30

Toplam Bütçe

Program ile Güney Marmara Bölgesindeki yerel aktörlerin bölgesel kalkınma açısından önem arz eden hususlarda kapasitelerinin geliştirilerek bölgede beşeri ve sosyal gelişime katkı sunulması amaçlanmaktadır. Bununla birlikte Kalkınma Ajansları 2025 yılı Kadın Girişimciliği / Kadın İstihdamı Teması kapsamında kadınlara yeni beceriler kazandırılması, bilgi-becerilerinin artırılması ve girişimlerini kurmaları için profesyonel destek sağlanması ile kadın istihdamının artırılması hedeflenmektedir.

Öncelik 1: Kurumsal kapasitenin geliştirilmesine yönelik faaliyetlerin yapılması

Öncelik 2: Yerel ve bölgesel kalkınmaya katkıda bulunacak faaliyetlerin gerçekleştirilmesi

Öncelik 3: Kadın Girişimciliği / Kadın İstihdamı Teması kapsamında beceri geliştirme programlarının ve istihdama yönelik eğitim programlarının düzenlenmesi

Uygulama Süresi: 6 ay

Başvuru Rehberi Bölüm 2.1'de sıralanan kurum-kuruluşlar.

Her türlü sorunuzu eposta adresine gönderebilirsiniz.

Bu Program kapsamında başvuru sahipleri tarafından sorulan sorulara ulaşmak için tıklayınız.

Sıkça Sorulan Sorular

Program Rehberi’ne ve başvuru evraklarına aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz...

Başvuru Rehberi   Başvuru Rehberi ve Tüm Ekler

Başvuru Yap

Güdümlü projeler, proje teklif çağrısı yöntemi uygulanmaksızın; bölge planında öngörülen öncelikler ve sonuç odaklı programlar doğrultusunda, konusu ve koşulları ajans öncülüğünde ve yönlendirmesinde belirlenen özel nitelikli model projelerdir. Ajans, yalnızca fizibilitesi Bakanlık tarafından onaylanmış güdümlü projelere destek sağlayabilir.

Bu projelerde, bölge plan ve stratejilerine uygun sektörel ihtisaslaşmalar özendirilir. Güdümlü proje desteğini (GPD) diğer mali destek yöntemlerinden farklı kılan esas unsur, ajansın öncülüğü ile başlatılmış olmasıdır. Projeler, ajansın öncülüğünde geliştirilir. Bu kapsamda; ajans, ilk fikri oluşturma aşamasından itibaren genel çerçevesini ortaya koymuş olduğu projeyi uygulayacak muhtemel aktörleri belirlemek için gerekli koordinasyonu yürütür.

Bu destek türünde Ajans, ilk fikri oluşturma aşamasından itibaren genel çerçevesini ortaya koymuş olduğu projeyi uygulayacak muhtemel tarafları bir araya getirir. Bu projelerde üniversite, kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşlarının ortaklıkları teşvik edilir. Güdümlü projenin geliştirilmesi sürecinde ajansın koordinasyonunda muhtemel proje sahibi ve ortaklarınca Bakanlık tarafından belirlenen esaslara uygun olarak kesin projeye dayanan fizibilite raporu hazırlanır. Projenin fizibilite etüdüyle yapılabilirliği ortaya konduğu takdirde projeye ait iş planı, bütçe ve taahhütnameler gibi fizibiliteye esas teşkil eden diğer belgeler de fizibilite raporuyla birlikte Yönetim Kurulu ve ardından Bakanlık onayına gönderilir. Söz konusu proje önerisi ve fizibilite raporu ile rapora esas teşkil eden diğer belgeler Bakanlık tarafından uygun görüldüğü takdirde proje Ajans tarafından desteklenebilir.

GPD kapsamında desteklenecek projelere yönelik üç temel uygunluk kriteri aranmakta olup bu kriterlerin eksiksiz olarak yerine getirmesi zorunludur.

Başvuru sahibi ve ortaklarının uygunluğu

Faaliyetlerin uygunluğu

Maliyetlerin uygunluğu

GPD’de projelerin paydaşlar tarafından sahiplenilmesi ve uygulama sürecinde etkinliğin artırılması amacıyla, kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarının iş birliği teşvik edilir.

Güdümlü proje desteklerinde Proje Faaliyet Destekleme Yönetmeliğin 7/A maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde sayılan başvuru sahipleri arasında yer alan şirketler ile hâkim ortağı kamu kurum ve kuruluşları olan şirketler hariç, kâr amacı güden kuruluşlar yararlanıcı olamaz. Ancak kar amacı güden kurum ve kuruluşlar güdümlü proje desteği kapsamında ortak veya iştirakçi olabilirler.

Uygun Başvuru Sahipleri

  • Kamu Kurum Ve Kuruluşları,
  • Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları,
  • Birlikler,
  • Kooperatifler,
  • Sivil Toplum Kuruluşları,
  • Organize Sanayi Bölgeleri,
  • Sanayi Siteleri,
  • Serbest Bölge İşleticileri,
  • Teknoloji Transfer Ofisi Şirketleri İle Teknoloji Geliştirme Bölgesi,
  • Endüstri Bölgesi ve İş Geliştirme Merkezi gibi Kuruluşların Yönetici Şirketleri.

Güdümlü projenin yürütülmesinde, aynı anda birden fazla kurum ve kuruluş rol alması halinde bu kurum ve kuruluşlardan biri başvuru sahibi olarak tayin edilir, diğer kurum ve kuruluşlar ise başvuru sahibinin ortağı olarak adlandırılır.

Faaliyetlerin Uygunluğu

GPD kapsamında,

a) Özel sektör işletmeciliğini güçlendirecek şekilde, üretim ve ihracat kapasitesinin geliştirilmesi, iyi uygulama örneklerinin oluşturulması, sektörel çeşitlenmenin ve ihtisaslaşmanın desteklenmesi, özel bilgi, beceri ve teknolojilerin geliştirilmesi, transferi veya yaygınlaştırılması, yeni finansman modellerinin geliştirilmesi, üniversite sanayi işbirliğinin desteklenmesi, yeni hizmet ve üretim organizasyonlarının geliştirilmesi, işbirliği ağları ve değer zinciri oluşturulması, kümelenmelerin desteklenmesi, yeni sanayi altyapısı ve organizasyon modellerinin geliştirilmesi ve bölgedeki sektörlerin ihtiyaç duyacağı alanlarda insan kaynaklarının geliştirilmesi ya da

b) Sosyal dayanışmayı ve sorumluluk bilincini güçlendirecek, kültürel değerleri koruyacak ve geliştirecek şekilde; dezavantajlı grupların sosyal, kültürel ve fiziksel hizmetlere erişebilirliklerini kolaylaştıracak altyapının tesis edilmesi; göçün olumsuz etkilerinin önlenmesi, sosyal hayatın kolaylaştırılması, somut olmayan kültürel mirasın yaşatılması esastır.

Güdümlü proje kapsamında desteklenmesi öngörülen sosyal projeler, bölgenin beşeri ve kurumsal kapasitesini geliştirici ve özel ilgi gruplarının sosyal yaşama aktif katılımını teşvik edici nitelikte olmalıdır. Sosyal korumanın sağlanması, sosyal hizmet sunumu ve sosyal desteklere yönelik projeler güdümlü proje desteği kapsamı dışındadır. Bu doğrultuda, kamu kurumları ile yerel idarelerin asli görev alanlarına giren projeler (kadın konukevi, çocuk sevgi evi, huzurevi, yaşlı bakım merkezi, madde bağımlılığı tedavi merkezi vb.) güdümlü proje desteği kapsamında değerlendirmeye alınamaz.

Bu faaliyet alanları dışında herhangi bir alanda güdümlü proje desteği sağlanamaz. Ajans tarafından bu başlık altında sağlanacak destekler temelde ajansın faaliyet gösterdiği bölge sınırları dâhilinde sağlanır. Güdümlü projelerin uygulama süresi iki yılı geçemez.

Maliyetlerin Uygunluğu

Projelere ilişkin iş planı, uygulama projesi ve fizibilite çalışmaları gibi projenin Bakanlık onayına sunulmasından önce yapılan bütün harcamalar başvuru sahibi veya ortakları tarafından karşılanır. Güdümlü proje desteğinden yararlanmak üzere ajansa sunulan projeler için hazırlanacak fizibilitelerin, fizibilite desteği kapsamında desteklenmesine ilişkin hükümler bu hususa aykırılık teşkil etmez.

Yapım işlerine ilişkin maliyetlerin uygunluğunun değerlendirilmesinde güdümlü projeler için küçük ölçekli altyapı projeleri hükümleri uygulanır.

Uygun dolaylı maliyetler için belirlenen yüzde yedi oranı ajans tarafından güdümlü projeler için azaltılabilir.

GPD kapsamında, ajans, toplam proje maliyetinin en fazla yüzde 75’i (yetmiş beş) oranında mali destek sağlayabilir. Ancak bu oran yönetim kurulunun onayı ile  %90’a kadar artırılabilir. Destek oranı, projenin hayata geçirilmesinde başvuru sahibi ve ortak olarak rol alacak kurum ve kuruluşlarla ajans arasında imzalanacak sözleşmede yer alır. Kalan kısım, bu kurum ve kuruluşlar tarafından karşılanır. Ancak yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarının proje sahibi olduğu projeler, yönetim kurulunun uygun görmesi durumunda eş finansman aranmaksızın da desteklenebilir.

GPD gerekçesi ve müdahale yönteminin detaylı saha çalışmalarına, nitel ve/veya nicel analizlere dayandırılması gereklidir. GPD kapsamına alınabilecek fikirler Ajans öncülüğünde geliştirilir. Proje fikirleri için Ajans ilgili kurum ve kuruluşları başlangıç toplantısına davet eder. Başlangıç toplantısında söz konusu projenin gerekliliği, içeriği ve uygulamada yer alması gereken muhtemel aktörler, vb. hususlar görüşülür. Gerekli görüldüğü takdirde, projelerin genel çerçevesinin ortaya konması amacıyla ilgili aktörlerle ilave toplantılar yapılabilir.

Başlangıç toplantısının ardından, belirlenen tüm aktörlerin katılımıyla, ajansın koordinasyonunda, mutabakat toplantısı düzenlenir. Bu toplantıda tüm aktörlerin imzasının yer aldığı ve Ajans tarafından hazırlanan bir ön mutabakat metni oluşturulur. Ön mutabakat metinlerinde proje uygulayıcısı ve ortak olarak belirlenen kurum ve kuruluşlar açıkça yer alır.

Mutabakat metninin taraflarca kabulünden sonra proje uygulayıcısı tarafından güdümlü proje desteği teklif formu KAYS üzerinden proje teklif çağrısındaki usul takip edilmek suretiyle ajansa sunulur. Proje teklif formu ile birlikte projeye ilişkin işletme modeli ve eş finansman temini ile diğer işbirliği esaslarına ilişkin taahhütnameler ile Ajans tarafından talep edilen diğer gerekli bilgi ve belgeler ajansa sunulur.

Ajansa sunulan güdümlü proje teklifi ve ekleri, Genel Sekreter başkanlığında ilgili Ajans uzmanlarından oluşturulacak, en az üç kişilik bir değerlendirme komisyonu tarafından, başvurunun ajansa sunulmasından itibaren en geç kırk beş gün içerisinde değerlendirilir.

Bu değerlendirme sonucunda ajansın proje teklifini uygun bulması durumunda Ajans ile potansiyel proje uygulayıcısı tarafından birlikte hazırlanan ve imzalanan Güdümlü Proje Bilgi Formu yönetim kurulunun onayına sunulur. Güdümlü Proje Bilgi Formu, Yönetim Kurulu tarafından uygun bulunduktan sonra çalışma programına eklenmek üzere Bakanlığa gönderilir. Bakanlığın güdümlü proje teklifine ilişkin çalışma programı değişikliğini kabul etmesinin ardından fizibilite çalışmaları başlar. Bu aşamada ajansın koordinasyonunda muhtemel proje sahibi ve ortaklarınca güdümlü proje tekliflerinin bütçesine göre Kamu Yatırım Programı Hazırlama Rehberi ekinde yer alan Fizibilite Rapor Formatı veya Proje Teklif Formuna uygun olarak fizibilite raporu hazırlanır. Bakanlık gerek görmesi halinde farklı fizibilite formatları belirleyebilir.

Güdümlü projelere ait fizibilite raporu ve rapora esas teşkil eden diğer belgeler Yönetim Kurulu onayının ardından Bakanlık onayına gönderilir. Söz konusu fizibilite raporu ile rapora esas teşkil eden diğer belgeler Bakanlık tarafından uygun görüldüğü takdirde proje Ajans tarafından desteklenebilir.

Bakanlığın onayıyla desteklenmesi öngörülen projelerin uygulanmasına ilişkin ilke ve kurallar, proje uygulayıcısı ve ortakları ile Ajans adına Yönetim Kurulu Başkanı veya Yönetim Kurulunun yetkilendirileceği Genel Sekreterin imzalayacağı bir sözleşmeye bağlanır.

Gelişmelerden Haberdar Olun!

Bölgeye dair haber ve etkinliklerden ilk sizin haberiniz olsun..


Notice: ob_end_flush(): failed to delete and flush buffer. No buffer to delete or flush in /home/u0632310/public_html/index.php on line 256